zaterdag 1 november 2014

Tutorial 'van fotokader tot lichtje'

Omdat een aantal mensen mij aanspraken over het 'hoe' en 'wat' van zo'n fotokadermetamorfose besloot ik bij een volgend exemplaar eens foto's te nemen van de verschillende stappen.

Wat heb je nodig?
- Fotokader met diepte
- Batterijen
- Ledlichtjes
- Vinyl
- Transferfolie
- Silhouette cameo (of een patroon en scherp fijn schaartje om het zelf te knippen)
- Nat sponsje
- Raamfolie
- Plakband



Neem je fotokader en haal de achterkant eruit.  Neem je lampjes en voorzie deze van batterijen zodat je zeker bent dat ze werken.  Bevestig nadien de LEDlampjes met stukjes plakband op de achterkant van de fotokader en zorg ervoor dat ze wat verdeeld zitten over de oppervlakte.  Zorg er ook voor dat je uiteinde van de lichtjesslinger net buiten je kader gefixeerd wordt:


Neem dan het glas van de fotokader en knip je inkijkwerende raamfolie op maat van het glas.  Bevochtig het glas, ontdoe de raamfolie van de beschermlaag en bevestig de folie op het vochtige glas en strijk goed plat (na het aanbrengen van de vinyl houden we ons bezig met alle luchtbelletjes)



Kies een figuur/tekst en snij deze uit de vinyl die je gekozen hebt.  Pel het overbodige vinyl eraf en bevestig de transferfolie aan de vinyl en haal nadien de drager van de vinyl.




Breng met de transferfolie je stickervinyl over op de inkijkwerende raamfolie.  Doe dit heel voorzichtig en fixeer je raamfolie ook wat met een vinger.  Het is niet erg als de raamfolie wat loslaat, dit kunnen we na het aanbrengen van de sticker terug in orde brengen.

Maak indien nodig het glas terug wat nat en bevestig de raamfolie opnieuw, ik gebruik een keukenhanddoek om alles goed aan te drukken en kleine luchtbellen nr de buitenkant te duwen.

Breng nadien je glas in de kader - indien gewenst kan je aan de binnenkant ook nog een op maat geknipt stukje bakpapier bevestigen om de lampjes nog wat meer te dempen - en leg het zwarte dieptestukje er terug op.  Neem je achterkant waar je de lichtjes op bevestigde en plaats alles terug op zijn plaats.


Klaar!! 

Met lichtjes:


Achterkant: ik fixeer de batterijen ook nog met enkele plakbandstrips.


Ik hoop met deze tutorial jullie creativiteit aangewakkerd te hebben zodat jullie ook massaal fotokadertjes kunnen 'pimpen' :)

Tot blogs!





3 opmerkingen:

  1. o leuk die tutorial. Is dat folie van de action.zo ja dan weet ik naar welke verpakking ik moet gaan kijken want ik vind ze niet . Ik zou dit op mijn venster van mijn voordeur willen doen met kerst maar dan met zwarte vinyl.dus dat zou ook moeten lukken dacht ik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, alles van de Action! De folie lag bij mij tussen de keukenspullen maar ligt soms ook bij het autogerief vernam ik al.

      Succes!

      Verwijderen
  2. dank u fran ;-) dit helpt me al heel erg :-)

    BeantwoordenVerwijderen